zondag 25 juni 2017

Wereldwinkel

Al jarenlang is de Wereldwinkel een begrip in Apeldoorn. Aan de Brinklaan zet het personeel van de vereniging, waaronder veel vrijwilligers, zich dagelijks in om Fairtrade-producten te verkopen en het verhaal van eerlijke handel onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Maar steeds meer gaat De Wereldwinkel gebukt onder tegenvallende bezoekersaantallen en verkoopcijfers. Dit is overigens geen Apeldoorns probleem; de meeste Wereldwinkels in het land ervaren hetzelfde.

De Apeldoornse vestiging van de Wereldwinkel liet haar oog vallen op het pand aan de Marktstraat 5, dat eigendom is van de gemeente. Door de goede locatie van dit pand zag de Wereldwinkel kansen om meer bezoekers te trekken en de dalende trend te keren. Maar juist vanwege de slechte resultaten van de afgelopen jaren had de Wereldwinkel niet genoeg eigen vermogen om het pand van € 215.000,- te kopen. Daarom deed zij een beroep op een regeling die ervoor bedoeld is om maatschappelijke organisaties een financiële compensatie te geven en hen zo in staat te stellen om gemeentelijk vastgoed te kopen.

Om in aanmerking te komen voor die compensatie (in dit geval lag er een verzoek voor € 200.000,-) moet een organisatie eerst aan een aantal voorwaarden voldoen. Aan de financiële criteria voldeed de Wereldwinkel wel, maar de politieke discussie richtte zich vooral op de andere voorwaarde, namelijk de vraag of zij een specifieke maatschappelijke meerwaarde heeft voor de Apeldoornse samenleving. Het college vond van niet, maar was de raad het daarmee eens?

D66 draagt de Wereldwinkel en haar idealen een warm hart toe. Bij alles wat we doen, moeten we ons afvragen welke effecten dat heeft op anderen in deze wereld. Zo heeft onze fractie een voorstel ingediend om van Apeldoorn een Fairtrade-gemeente te maken (https://apeldoorn.d66.nl/2016/10/02/fair-trade-geef-boer-eerlijke-kans/). Na een lange en goede discussie was de fractie van D66 het uiteindelijk met het college eens dat de compensatie niet kon worden toegekend aan de Wereldwinkel. Los van de vraag of de Wereldwinkel een specifiek doel dient voor de Apeldoornse samenleving, is voor ons iedere keer het uitgangspunt dat we te maken hebben met gemeenschapsgeld; geld van iedere Apeldoornse inwoner. We moeten dus ook kijken naar het belang van héél Apeldoorn. En de realiteit is bijvoorbeeld dat steeds meer ondernemers dezelfde producten aanbieden als de Wereldwinkel. Door € 200.000,- aan de Wereldwinkel te geven, zou hun concurrentiepositie geschaad worden. Hoezeer we het de vereniging ook gunnen, van de politiek mag worden verwacht dat een aanvraag voor zo’n groot bedrag aan gemeenschapsgeld zakelijk wordt benaderd. Bovendien is het niet zo dat de politiek hiermee beslist over de toekomst en het lot van de Wereldwinkel; de compensatieregeling is tenslotte niet bedoeld als laatste reddingsboei. De sleutel van succes van de Wereldwinkel ligt in de handen van de winkel zelf. In haar plannen heeft de Wereldwinkel laten zien over creativiteit en doorzettingsvermogen te beschikken. Wij hebben het volste vertrouwen dat zij haar ondernemerszin voortzet en hebben het college gevraagd constructief mee te kijken naar goedkopere alternatieven, zodat de Wereldwinkel met haar belangrijke doelstellingen – op eigen kracht – kan blijven werken aan een eerlijkere wereld.

Haris Skalonjic
Raadslid D66 Apeldoorn