vrijdag 17 juli 2009

D66 doet navraag over financiën in recessietijd

De gemeenteraadsfractie van D66 in Apeldoorn heeft vragen gesteld aan het College over de invloed van de voorspelde recessie op de begroting van de gemeente Apeldoorn. Onlangs verscheen in het Financieel Dagblad een artikel over een brief verstuurd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). In deze brief word gesproken over de nadelige gevolgen die de economische neergang mogelijk gaat hebben voor Nederlandse gemeenten.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Volgens de brief zullen gemeenten circa 1% minder inkomsten krijgen. Dit is opmerkelijk, want de laatste jaren stegen deze juist steeds met 4%. Verder zal vanwege de recessie de werkloosheid stijgen, waardoor de uitgaven aan bijstand omhoog zullen gaan. Volgens de VNG zal de situatie druk uitoefenen op de financiën van veel gemeenten.

D66 is naar aanleiding hiervan overgegaan tot het stellen van schriftelijke vragen. Onduidelijk is immers wat de impact van de situatie op de Apeldoornse gemeentefinanciën zullen zijn. “We zouden graag een duidelijk beeld krijgen van de situatie “, aldus Paula Donswijk-Bot, fractievoorzitter voor D66, “Op het moment is nog niet zichtbaar wat de gevolgen van de neergang voor de toekomst zullen zijn. We weten niet of de economie weer op zal leven, of juist nog verder weg zal zakken. Als toekomstgerichte partij vindt D66 het belangrijk om helder te krijgen hoe de financiële situatie er voor de apeldoornse burger uit komt te zien.”

Naast het creëren van een duidelijk beeld vraagt D66 het College om haar opinie als het gaat om het treffen van maatregelen. “In het bestuursakkoord is duidelijk weergegeven dat de lasten van de Apeldoornse burgers niet zullen stijgen. De vraag is nu dus hoe het College van plan is om deze financiële tegenvaller dan wel aan te pakken”, aldus Donswijk-Bot, “Ook daarin hopen wij op deze wijze duidelijkheid te scheppen.”

De gestelde vragen zijn hier te downloaden