dinsdag 11 juni 2013

D66 rolt rode loper uit

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 13 juni is een door D66 en CDA ingediend amendement unaniem aangenomen, dat ervoor zorgt dat Kanaal Noord een ruimtelijke boost krijgt.

Fielex Tuinmeubelen en Kampeerartikelen, sedert 1983, is al sinds 2005 bezig om haar winkel aan Kanaal Noord uit te mogen breiden. Omdat de gemeente grote plannen had met de omgeving Sleutelbloemstraat heeft de gemeente deze ondernemer steeds gevraagd te wachten met het indienen van aanvragen totdat we helder hebben wat en nu gaat gebeuren met dit stukje Apeldoorn.

Toen we besloten hadden dat de gemeentelijke plannen de ijskast (of beter gezegd: de vriezer!) in gingen was er inmiddels al beleid gekomen voor de zogenaamde Perifere Detailhandels Vestigingen en Grootschalige Detailhandels Vestigingen (PDV/GDV). Fielex valt hier ook onder.

Het PDV/GDV-beleid komt er in het kort op neer dat we deze bedrijven in de Kanaalzones niet laten uitbreiden en een soort ‘sterfhuisconstructie’ maken. D66 is hier altijd erg kritisch op geweest en stelde ook schriftelijke vragen over de casus van het Deense bedrijf Jysk.

In de beantwoording op de zienswijze van de heer Dul, eigenaar van Fielex,  stelt het college dan ook dat op basis van het PDV/GDV-beleid er geen uitbreiding van zijn bedrijf toegestaan wordt. En dat terwijl het juist nu van belang is dat deze omgeving een ruimtelijke boost krijgt. Er gaat de komende jaren zoals gezegd weinig door de gemeente gebeuren. Een ondernemer die in deze tijd durft te investeren in een mooi nieuw pand toont lef!

Daarom hebben D66 en CDA een amendement ingediend om deze ontwikkeling mogelijk te maken. De andere fracties zijn het inmiddels met ons eens en steunen het amendement unaniem. D66 vindt dat de rode loper uitgerold moet worden voor bedrijven en de gemeente waar mogelijk ondernemers helpt met hun plannen. Daarom zijn we blij dat we dit concrete probleem hebben kunnen oplossen!

Ahmet Alkas (raadslid D66 Apeldoorn)
Mark Sandmann (raadslid D66 Apeldoorn)

Klik hier voor het amendement