woensdag 18 september 2019

Reactie op artikel in De Stentor van 17 sept. 2019

Apeldoorn sleept zorgbedrijven voor de rechter.

Als raadslid Jeugdzorg en WMO en als werkende in de zorg heb ik al lang geconstateerd dat de zorg een verdienmodel is geworden.

Pas maar op met die “grote” woorden zeggen sommigen. Maar het enige dat ik doe is de dingen bij de naam noemen.

Maar wanneer ik in de krant lees dat Apeldoorn tenminste vier zorgbedrijven van fraude verdenkt, waar mogelijk voor Euro 5 miljoen is gefraudeerd  en dat er een rechtszaak zal komen, dan word ik in heel verdrietig te zien mijn gelijk te krijgen.

Frauderen is nooit goed maar je schrikt wel wanneer jij constateert dat mensen die afhankelijk zijn van zorg een soort van blanco cheque zijn geworden voor mensen zonder moraal kompas. Onder de naam zorgverlening worden mensen uitgebuit en het vertrouwen dat de gemeente aan zorgorganisaties heeft gegeven maar wordt geschonden, dat vind ik surrealistisch.

Waar blijft het moreel kompas in onze samenleving?. Hoe durven wij te zeggen dat andere landen corrupt zijn wanneer in Nederland sommigen de kunst van “witte boorden criminaliteit” beoefenen?

Vertrouwen moet je niet krijgen, vertrouwen moet je verdienen. Achteraf zal dit waarschijnlijk de les zijn die de gemeente zal leren.

Meer handhaving en zeker minder zorg aanbieders. Want met meer dan 500 aanbieders in zee gaan vraagt duidelijk om problemen. Maar tot hoe ver kan een gemeente handhaven en hoe betaalbaar is dit? Moeten wij willen dat achter elke inwoner een ambtenaar staat om elke stap die wij doen te controleren?

Deze ontwikkeling is ook heel treurig voor de mensen die op de werkvloer werken. Je doet elke dag je best voor jouw mensen, neemt  genoegen met een slecht salaris want zoals de meeste mensen weten dit werk doe je met jouw hart. Vervolgens  hoor je van  zorg organisaties dat het salaris slecht is omdat de gemeenten slechte tarieven hanteren. Op die manier word je als werkende zoet gehouden en neem je voor lief jouw lage verdiensten en de directies gebruiken schijnconstructies in de zorg om geld weg te sluizen.

De gemeenten gaan niet over de lonen wel over de kwaliteit van de zorg. Met de huidige  ontwikkeling moeten de gemeenten gaan beseffen dat ze misschien wel over de lonen moeten gaan want alles heeft met elkaar te maken.

Publiek geld moet zorgvuldig besteed worden. Onze samenleving vergrijst en de vraag naar zorg neemt toe.

Deze Euro 5 miljoen die in de zak van paar mensen verdwijnt zou uitstekend zijn geweest om de lonen in de zorg te verhogen, dubieuze ZZP constructies uit te bannen en veel jongeren en ouderen betere zorg te bieden.

In mijn ogen kan er betere zorg verleend worden en met minder geld. Maar eerst moeten wij als samenleving ons steentje bijdragen.

Voor diegenen die elke dag hun best doen, een compliment.

Voor de anderen, toon moreel kompas.

Luz Maria Camacho

Raadslid D66