vrijdag 16 oktober 2020

Westpoint wordt Woonpoint (2)

Keerpunt naar een sturende overheid

Afgelopen donderdag 15 oktober hebben wij een korte stemverklaring uitgebracht bij het onderwerp vaststelling van bestemmingsplan Handelstraat 2 (Westpoint). Die luidde als volgt:

Voor D66 Apeldoorn is de vaststelling van bestemmingsplan Handelstraat 2 (Westpoint) een proces van eens maar nooit weer. Ruim twaalf en half jaar leegstand op een prominente plek in Apeldoorn heeft laten zien dat het tijd wordt dat we afstand moeten nemen van het vrije markt denken bij de woningproductie. Opeenvolgende Colleges en Raden hebben gedacht dat de markt het probleem wel zou oplossen. Dit neo-liberale denken heeft aantoonbaar gefaald.

Het voormalig stadskantoor was ooit het icoon van het grootschalig Citydenken, met de huidige Vosselmanstraat als Avenue Europe als 4-baansweg dwars door Apeldoorn. Daar hebben we in de jaren 80 afstand van genomen. Laat Westpoint nu het keerpunt worden van een terugtredende overheid naar een sturende overheid in de woningmarkt.

Ten slotte nog een praktisch punt wat we het College mee willen geven. Het pand verandert van functie; van kantoor naar wonen. Wij zouden graag zien dat daarom ook de naam wijzigt. Westpoint is ooit bedacht via een prijsvraag onder de toenmalige bewoners van het pand, de belastingambtenaren. Wellicht dat de nieuwe bewoners ook mee kunnen denken over de nieuwe naam van het pand. Mocht dat te ingewikkeld worden dan hebben wij als D66 Apeldoorn wel een suggestie. Noem het Woonpoint.

Robert van Vliet